Jag hoppar hejvilt i tiden i takt med att mina bilder är redigerade och i kollage och därför är det förra helgens dop i Halmstad som är dagens tema. 
 
Jag reste över hav och land för att nå södra Sverige och hela tjocka släkten Tuneld/Drotz. På land var det cirka tvåhundra timmar tåg som gällde. I tighta brallor och baklängessäte läste jag igenom och kommenterade ett personligt brev a la Petra. Resultatet blev en skaplig åksjuka och följande timmar spenderade jag djupandandes - men det är hon värd, min lillasyster! Väl framme stod en välkomstkommité frontad med en treåring som sträckte fram kanske höstens sista blomma. Man kan smälta för mindre!
 
Sedvanligt hamnade jag i helgens bakbestyr, inte mig emot eftersom "baka" även inkluderar "slicka ur bunken". Viss konkurrens fanns för all del om smeten, nämligen tidigare nämnda treåring. I sådana situationer får jag användning för en av mina dolda talanger: Jag kallar den manipulera but stay beloved - ett koncept jag utvecklade när jag var au pair i Schweiz. Låt oss fundera på det moraliska i att roffa åt sig det mesta av den överblivna kaksmeten själv en annan dag. 
 
Ceremonin var trevlig, bebisen var hungrig, efteråt serverades det smörgåstårta. En av tårtorna var utan skaldjur för min skull men jag levde inte upp till förväntningarna att sätta i mig hela. Jag kompenserade senare på kvällens chipspåsar. Vips slog klockan söndag och det var dags att åka tillbaka till Finland, dock inte utan en dos av klanen Kesek. Lunch intogs med Petristetris under tågbytet i Göteborg, middag med Evipevi och Peter i Stockholm. Sedan fick jag älga iväg till färjan. 
 
Sedan dess har det hänt en uppsjö av grejer, exempelvis...har jag fått högsäsongsjobb på en revisionsbyrå, fått femmor på båda mina skrivna tentor, vunnit en buff från "Friska Karlstad", varit på dagsutflykt till Helsingfors samt deltagit i en halvsunkig glöggkväll anordnad av ESN. Jag får lov att bjuda in mina utbyteskompisar för the real deal så de inte åker hem och tror att glögg och pepparkakor smakar sådär äckligt...
 
Dop i grytan.
 
 

1 kommentarer

pappa

17 Nov 2014 22:33

fin blogg. fint foto på den svartvite gentlemannen med fluga från 1947! (finns det ost i Halland?)

Kommentera

Publiceras ej