Här händer det grejer ska ni veta! Jag har (delvis?) lärt mig att äta oliver! Eller lärt mig och lärt mig. Jag fick olivbitar i maten av misstag i lördags och såg det som ett spännande experiment. Idag gjorde jag ett aktivt val i skolrestaurangen och tog olivig mat - en riktig hit. Vad kommer härnäst? Mjölk? 
 
Innan jag tog upp bloggkarriären igen hann jag som bekant bo in mig i Åbo i ungefär en månad och risken finns att ett antal (resterande?) blogginlägg kommer att bli föremål för återberättande av händelser från den månaden. Det var en händelserik månad på många sätt och vis, bland annat hann jag ta emot två fanclub-besök från Sverige under den ringa tiden av en vecka. Först kom mina systrar med finlandsfärjan och sedan kom min far på motorcykel. Men var sak har sin tid, vi börjar med systrarna.
 
Jag mötte upp dem en tidig fredagsmorgon vid färjeterminalen, innan frukost för alla inblandade. Tänkte att vi tar en liten morgonpromenix hem till mig, för vem vill betala 3€ för att ta bussen? Inte jag!!! Men så hade jag ingen packning heller. Vi hann inte ens halvvägs innan sällskapet hintade om att jag hade underdrivit sträckans längd och det kan ligga viss sanning i det påståendet. Med cykel går det fort men det var inte jättemycket till hjälp i den situationen.  
 
Efter en redig grötfrukost begav vi oss ut i den stora staden. Vi roade oss med både det ena och det andra under helgen. Till exempel fick jag födelsedagspresenter. Och så drack vi vin, köpte blåbär på torgmarknaden, åt fantastiskt goda pizzor på en restaurang som heter Tintå (tipstips), sprang några kilometer och sov middag. Nattetid delade vi på min 140 cm breda säng (kontrollmätt med en skollinjal) - hög mysfaktor, inte så mycket utrymme för att till exempel vända sig. 
 
På lördagen var det utflyktsdags - jag hade sett ut en ö och ett konstkapell att besöka. Konstkapellet stoltserade med en skylt med entrepriser utanför och ett dop innanför. Woops! Jag hade kunnat tänka mig en konstellation där man skyltade om att privat ceremoni ägde rum istället, men det är ju en fråga för tycke och smak! Ön stoltserade med att påminna mycket om fastlandet. Vi promenerade runt en stund och slog oss sedan ner på en åker. Med utsikt över bilvägen. Och ändå kan det ha varit helgens höjdpunkt!
 
Under söndagen gick Åbodagen av stapeln och det var gratis inträde på ett gäng museum. Vi gick till hantverksmuseet, en by med gamla trähus som klarade sig från den stora branden år 1827. Eva och jag slog sedan till med Åbo slott när vi ändå var i farten medan Petra gick hem och räknade matte. Man har ju olika intressen här i livet...Sen åkte systrarna hem, ackompanjerade av det fyrverkeri som avslutade Åbodagen, och jag blev lämnad ensam och övergiven till på måndagen då pappa kom hit. Det får vara en liten cliffhanger till nästa inlägg.
 
Eva och Petra på massa ställen: en lekplats som är som en miniatyrstad, på slottet, på Tintå, på promenadvägen vid ån, på hantverksmuseet och på pizzan. (OBS! Sista var ett skämt, det är en vegetarisk pizza.)
 

Kommentera

Publiceras ej