Här är det full rulle - kanelbulle som gäller. Tiden susar förbi och tentorna kommer farandes som två sjukt snabba asfaltsvältar. Eftersom jag har en lärare som är ett under av pedagogik och en lärare som är ett under av klia fram sågspån ut skallen kastas jag mellan hopp och förtvivlan. Men det är väl det som är charmen med att studera?
 
Nej, just det! Charmen med att studera är ju att även om det finns tentor, uppgifter och föreläsningar som hopar sig så prioriteras ändå en resa till Tallinn högre. Men mer om det senare. En annan dag.
 
Jag hade ju en cliffhanger-pappa. Han kom inseglande i Åbo på sin guldkossa en svinkall kväll i september. Guldkossan var tungt packad med massvis med ost. Ett av våra stora gemensamma intressen. Det och kaffe. Mina två och en halv dagar med min far gick i matens tecken och jag provade fler matställen på den tiden än jag gjort på övrig tid i Åbo. 
 
Förutom en lite små-trôkig (<-- är det värmländska att skriva så?) sushi besökte vi hit på hit. Kalv på Mami, vin på ett trevligt ställe som jag inte kommer ihåg namnet på, kaffe och blåbärskaka på Café Art, lunch på Svenska klubben... Svenska klubben var ett spännande ställe på många sätt, till exempel pratade de inte svenska. Klubben ligger i enorma lokaler, det var dukat med vita dukar överallt och, förutom oss, endast ett gäng pensionärer som gäster. Vi tryckte i oss varsin schnitzel stor som ett dasslock innan vi rullade därifrån.
 
Vi tog så trevliga bilder under dessa dagar att mamma blev avundsjuk. Därav väntar jag nytt besök på måndag, en mamma och en pappa på nya äventyr.
 
Annars då? Jag och Therese vann ett pris för vår uppsats så jag har spenderat en helg i Karlstad och tagit emot det. Sådant är ju alltid trevligt! Jag har bokar kopiösa mängder färjebiljetter och har ett himla flängande att se fram emot i november. Och nu är jag trött och ska sova - det är ju en dag i morgon också!

Lite bilder signerade min pappa, vykortsfotografen. Det kan ju vara en rolig aktivitet att para ihop bilderna med texten - det kan ni göra en dag om ni har tråkigt! 

2 kommentarer

pappa

15 Oct 2014 22:07

trevligt! jag blir sugen på mera ost o kaffe!

Ylva

16 Oct 2014 16:09

Roligt att du har börjat blogga, igen :-)

Kommentera

Publiceras ej