Idag höstruskar det som bara den men eftersom jag ändå inte låter mig själv göra något roligare än att lära mig mina frågekort och räkna så spelar det inte så stor roll. Städa lägenheten är också tillåtet, jag vill ju inte att mamma och pappa ska få det bekräftat att jag är en liten gris. 
 
Jag funderar på om det har hänt något spännande under veckan men eftersom jag i stort sätt har hållit mig till ovan nämnda regler blir det inte allt för mycket tokigheter att skriva om. Två undantag har jag dock! I fredagskväll var vi hemma hos Neela, en fransk tjej (från Rivieran, typiskt bra lokaliserad person att hålla kontakten med, och så är hon väldigt snäll också såklart!), och hade filmkväll. Det kändes som att jag var tillbaka i mina tonår av två anledningar - filmkväll (säger sig självt) och filmvalet: Catch me if you can. Jag såg Catch me if you can på bio när jag var 12-13 år och tyckte väl att den var SÅDÄR. Nu, med lite visdom i bagaget, var jag väldigt road. Det andra avbrottet var 30 minuter på ett litet loppis igår. Där högg jag en prickig klänning och en stickad tröja för den totala summan 7€. 
 
Förra helgen däremot var det andra tongångar. Då härjade jag runt i Tallinn med 11 andra utbytesstudenter. Den som är lite snabb i huvudet här kan räkna ut att 12 viljor kan medföra viss friktion och en hel del väntan, men på det hela taget var det en otroligt trevlig helg. Christian och jag var där ungefär samma tid förra året och det var ett kärt återseende med till exempel marknaden med alla stickade saker. Självklart kom jag hem ett par vantar rikare. 
 
Vi tog en guidad tur också, en free tour, det är tydligen ett begrepp i de berestas sällskap. Turen kostar vad du tycker att den är värd och det här konceptet finns i många större städer i världen. Gruppen var helt enorm och jag var MYCKET skeptisk i början men guiden var helt fantastisk: kunnig, rolig, fångade allas uppmärksamhet. Hon berättade om sjungande revolutioner, det fula frihetsmonumentet, att bärnsten inte kan hittas i Estland med mera med mera. Sen gick vi och åt pannkakor på Kompressor. Förvänta dig inte ett leende från servitrisen men en stooooor och god pannkaka. 
 
I övrigt promenerade vi runt mycket. Upp i ett kyrktorn, in i hundra turistshoppar, ett långt stopp vid utkiksplatsen med den förtjusande texten "The times we had". På kvällen spelade jag beer-pong för första gången någonsin. En holländsk tjej, Esther, och jag kammade hem vinsten i turneringen, 30 jello shots. Alltså smälta gummibjörnar och vodka. Vilken dröm. 
 
Åh! Jag har glömt berätta om hostelet! Red Emperor! Inte ett ställe du tar dina föräldrar till men väldigt bra för vårt syfte. Rent, billigt, lakan ingår, billig öl, mycket målat på väggarna och en bar en trappa ner (men bra isolerat så nattsömnen inte störs). Vi hade köpt till frukost för 2,50€/person och de ställer sig och steker pannkakor till oss på morgonen. Till 12 personer! Och andra dagen, 36 stekta ägg. En annan typ av service än på ett hotell, men ändå, otrolig service.
 
Nu måste jag återgå till frågekorten. Wiiiiie!
 
Blandade bilder från Tallinn. Jag har tagit några, Neela har tagit några, en tant på utsiktsplatsen har tagit en (gissa vilken).

2 kommentarer

Ylva

19 Oct 2014 15:00

Du verkar i alla fall att hinna med mycket :-)

Christian

26 Oct 2014 10:25

Fina bildons!

Kommentera

Publiceras ej