Det är faktiskt lite pinsamt hur många gånger jag har omstartat den här bloggen och sedan låtit det hela rinna ut i sanden. Men lite hoppfulla kan vi väl ändå vara? Det är nya tider nu och jag är på utbytestermin i Åbo - det kräver någon typ av dokumentation. Under tidigare resor har jag använt resedagboken.se men den sidan känns ungefär lika modern som utsvängda byxor och kassettband. Att blogga däremot, så himla nytt och FRÄSCHT!
 
Jag har spenderat en månad i Finland och minst en gång om dagen förklarat för urinvånare, andra utbytesstudenter och diverse folk hemma i Sverige varför, ja men varför, VARFÖR väljer man att göra en utbytestermin i Åbo? Den enda jag inte har behövt förklara något för är min far, han älskar Åbo rätt och slätt. Snabb lista för övriga nyfikna:
 
* Jag hade begränsade valmöjligheter eftersom jag måste läsa 30 hp som ska motsvara en viss kurs i Karlstad. Av de begränsade valmöjligheterna tilltalade Åbo mig mest. En medeltidsstad i samma storlek som Uppsala, vad finns det att inte tycka om?
* Finland är en av Sveriges största handelspartners. Det skadar inte att lära känna ett land som på så vis betyder mycket för Sverige.
* Åbo Akademi rankas every now and then som ett av de ledande universiteten i Finland. 
* Vi är 168 utbytesstudenter så jag får min dos av exotiska nya vänner även här!
 
Så nu sitter jag här! Jag läser nationalekonomi, något som ska motsvara en grundkurs i Sverige. Uppläget på ekonomprogrammet är lite annorlunda på Åbo Akademi så jag får läsa grundkurser och fortsättningskurser parallellt. Det är spännande, som att åka ner för en röd skidbacke fast man bara behärskar blåa backar. Bra för karaktären och ödmjukheten.
 
En å som heter Aura, en domkyrka och en mycket liten del av Åbo Akademi. 
 

1 kommentarer

Ida

05 Oct 2014 14:07

FRÄSCHT!

Kommentera

Publiceras ej